Vurdering av nettbutikk: Samsøe Samsøe

I dette innlegget skal jeg vurdere en nettbutikk. Denne nettbutikken skal vurderes ut ifra kriterier som foreleser Karl Filip har presentert. Nettbutikken jeg har valgt for vurdering er Samsøe Samsøe. Samsøe Samsøe er et svært godt etablert og sterkt merkenavn, som jeg personlig er svært begeistret for. Dette innlegget er på ingen måte kritikk til Samsøe, da jeg gjennom dette innlegget skal foreslå enkle forbedringer, ut ifra de ulike kriteriene jeg skal ta for meg.

Kriteriene er:

  • Synlighet og kjennskap
  • Førsteinntrykk
  • brukervennlighet
  • Kjøpsprosess og trygghet
  • kundetilfredshet og hastighet

Synlighet og kjennskap:

Ved Google-søk på Samsøe Samsøe rangerer dem som nr.1 på betalt og organisk søk. Dem fyller merkenavnet over hele første side på google. Dette er en stor fordel, hvor deres kjennskap gjennom søket kommer godt fram. Det første en møter er en annonse som linker direkte til deres nettbutikk, som vil si at dem har betalt plassering. At deres synlighet kommer godt fram gjennom organisk søk er fordi deres merkevare distribueres gjennom flere andre kjente nettbutikker som: Nelly og Zalando. Samsøe Samsøe viser derfor gjennom ulike kanaler stor synlighet. Det vil være vanskelig å komme med forbedringer til økt synlighet og merkekjennskap når Samsøe allerede ligger så høyt på toppen. Gjennom synlighet og kjennskap kunne ikke Samsøe gjort noe bedre jobb gjennom deres ulike kanaler fra søk på Google til ulike andre sosiale medier som Instagram og Facebook.

Merkekjennskap og synlighet: terningkast 6.

Førsteinntrykk:

Første møte med deres nettbutikk er overraskende. Overraskende fordi den er svært enkel og stilren. Designet er hvitt, ingen klare farger, den trekker med andre ord ingen direkte oppmerksomhet ved første øyekast. Når en besøker nettbutikken får en ingen direkte følelse av å ville handle klær, men vrir seg om til at dette er mer en hjemmeside, enn en nettbutikk. Hovedgrunnen er fordi en blir møtt med store bilder av modeller som viser fram klærne, uten tekst og uten pris på produktene som blir vist fram. En ville ikke gjettet at en var inne på nettbutikken til Samsøe, med mindre en hadde søkt direkte. For å styrke Samsøe sitt første innblikk med kunder for å styrke interessen i å handle, kunne det vært en ide å lagt til flere fager, for å trekke til mer oppmerksomhet, og ikke minst nysgjerrighet. Til slutt ville jeg anbefalt dem å lagt inn mer informasjon og pris rundt produktene på hovedsiden. Gjennom å vise til pris og tekst på de ulike bildene for produktene, ville kunder vært mer sannsynlig til å klikke seg videre inn på bildene.

Førsteinntrykk: terningkast 3.

Brukervennlighet:

 

Nettbutikken er svært oversiktlig og lett å navigere. Hvis en har vært inne på nettsiden flere ganger, plukket seg ut enkelte favoritter er disse vanskelig å finne tilbake til i senere anledninger. Nettbutikken oppdateres, produktene flyttes på og i enkelte tilfeller forsvinner. Eneste måte å forsikre seg produktene til senere, er å legge dem inn i handlekurven og håpe dem ikke forsvinner. For å skape høyere konverteringsrate og gjenkjøp kunne en forbedring til nettsiden vært å lage ulike algoritmer. Disse algoritmene hadde lagret tidligere søk i en egen «kategori» inne på nettsiden, slik at kunder enkelt kunne finne fram til de produktene. Gjennom å ha dette hjelpemidlet tilgjengelig i nettsiden, vil dette skape gjenkjøp og ikke minst mersalg på en transaksjon.

Inne på nettsiden kan en velge kategorier. Kategoriene er uoversiktlige ved at det ligger to kategorier i en. Eksemplet på dette er: Skjørt og Topper eller Skjørt og Shorts. Dette kan gjøre det vanskelig for kunder å navigere seg fram til den ene kategorien hvis det kommer opp mye annet «uinteressant». Igjen kan dette føre til at kunder søker seg til et annet nettsted. Men på den andre siden er en inne på en kategori får en opp flere ulike alternativer i sidemenyen, hvor en kan velge størrelse, farge og fasong på utseende på produktene. I tillegg til dette vises hovedmenyen til enhver tid, dette kalles for en drop-down-meny. I denne hovedmenyen kan en søke og endre kategori uansett hvor en befinner seg inne på nettsiden. Dette er et stort pluss.

I tillegg har Samsøe også tilpasset nettsiden til mobil, desktop og nettbrett. For bedre optimalisering kunne Samsøe også laget en App til mobil-brukere for å øke kundeopplevelsen. I dag benytter vi oss mer og mer av mobil, og flere kjøp gjennomføres også gjennom denne kanalen. Å lage App er en ingen billig kostnad for Samsøe, men igjen tror jeg dem ville fått stort utbytte av det.

Brukervennlighet: Terningkast 4.

Kjøpsprosess og trygghet:

Ved gjennomføring av kjøp av et produkt går denne transaksjonen relativt enkelt. En klikker på shopping-bag og får opp tre enkle steg. Enten logger en seg inn ved egen bruker, eller fyller ut kontaktinformasjon. Videre klikker en seg til neste steg, velger korttype og bekrefter kjøpet. Deretter vil bekreftelsen om kjøpet komme til egen mail-adresse. Har selv gjennomført kjøp gjennom deres nettside og oppfatter dette som en trygg prosess. Eneste problemet ved transaksjonen var leveransen, hvor dette tok lengre tid enn forventet, men dette er en subjektiv mening. Men alt i alt, vil jeg påstå at kjøpsprosessen gjennom Samsøe sin nettside er lett å gjennomføre og oppleves som en trygg prosess.

Kjøpsprosess og trygghet: Terningkast 5.  

Kundetilfredshet og hastighet:

Samsøe Samsøe har allerede bygget opp en sterk kundegruppe, hvor deres faste kunder vil handle både på nett og i butikk. På nettsiden er det også enkelt og kontakte dem, enten via telefon eller mail. Dem har en egen «kontakt oss» som ligger i bunn på nettsiden. Siden det ligger i bunn på nettsiden er den ikke lett å finne, men mindre en leter etter den, hvor jeg synes dem burde legge denne funksjonen øverst i menyen.

Nettbutikken scorer høyt på hastighet, hvor nettbutikken laster opp til 1,15 sekunder. Som det sies mister vi mennesker tålmodighet hvis en nettside laster over 3 sekunder. Ved en lav score på hastighet vil vi heller velge å benytte oss av andre sider. Derfor vil en høy score på hastighet være svært bra i tillegg til at det gir et konkurransefortrinn.

hastighet og tilfredshet: Terningkast 5.

Alt i alt ligger Samsøe høyt på terningkast- skalaen, hvor 3 er middels og 6 det høyeste. Det er ikke mange store endringer eller forbedringer Samsøe kan gjøre for å øke score på kriteriene, da deres nettside er godt gjennomført hvor det ligger en rød trå gjennom hele kundeopplevelsen fra start til slutt.

– Sofie Hagen

Kilder: 

https://tools.pingdom.com/

http://www.samsoe.com/

 

 

 

One thought on “Vurdering av nettbutikk: Samsøe Samsøe

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *