E-handelen eksploderer

Gjennom dette innlegget ønsker jeg å ta for meg utviklingen av e-handel- shopping på nett. Det er ingen stor overraskelse at e-handelen har tatt helt av di siste årene. Klesbutikker, skobutikker, cosmetics, you name it. Butikkstandene har fått større konkurranse enn de hadde sett for deg. Markedsførere har også fått en kjempeutfordring i form av hvordan de skal jobbe mot den konkurransen de har måtte stått imot. Vanskelig fordi de vil måtte markedsføre på en helt unik måte, i forhold til hvordan deres strategi hadde vært opp til nå. Spørsmålet er, hvordan vil fremtiden se ut? vil butikkstandene klare seg?

Hvorfor handle på nett og ikke i butikk?

Det vil være flere ulike grunner til hvorfor en velger å bestille på nett, ovenfor å gå i butikker å handle. Noen mener de foretrekker å sitte for seg selv, godt plantet i sofaen og kanskje gjerne med noe godt i glasset? Dette vil for mange gi den optimale shoppingopplevelsen. Andre vil også mene det er både et ork og mas å gå butikk for butikk. Noen mener nok at de ansatte i butikker i dag, ikke yter til god nok kundeservice, slik at opplevelsen ved å handle på nett ikke bare blir bedre, men også mer sammenlignbar. Vi er alle mennesker forskjellig, noen liker ikke handle på nett, de er skeptiske, det tar «lang» tid før varene/produktene kommer, kanskje koster det ekstra med frakt? Mens andre liker å kunne handle i fred og ro i egen stue.

Et moment butikker i dag har merket er at flere og flere kunder kommer innom, prøver klærne, og ender opp med å bestille på nett. Hvorfor? Er det billigere å handle på nett, som regel ja. I nettbutikk vil en ikke være nødt til å heve prisen på produkter til samme høyder, som de gjør i butikk. Nettbutikker er for det første billigere å drive, og her er det både mulig å senke transaksjonskostnader for å optimalisere en bedre kunde- og kjøpsopplevelse. I de fleste tilfeller har også nettbutikker større sortiment og utvalg, og de de har også mer utvalg i størrelser og farger. Dette kan også være en av grunnene til at mange heller velger å handle på nett enn i butikk.

Det en har oppdaget i dag i form av at butikkstander vet at e- handelen har fått en såpass stor rolle, er at flere og flere butikker i dag satser mer og mer på nettbutikken. De fleste butikkstander i dag driver også nettbutikk. Men dette gjelder også motsatt vei, hvor flere store nettbutikker starter opp både mindre og få store butikker. Er dette rette veien å gå? Kanskje butikker i dag må opprette og satse mer på nettbutikk for å holde virksomheten gående, for å unngå total nedleggelse?

Hvordan markedsfører vi i dag? 

Er det lettere å markedsføre fra nettbutikk enn fra butikkstanden? Nettbutikker i dag driver mer og mer mot personlig markedsføring. Dette vil ikke butikkstander ha muligheten til å gjøre. Hvorfor? Nettbutikker har i dag muligheten til å sette opp algoritmer som vil kjenne igjen personer som er interessert i produktene en selger, og treffe personer som tidligere har handlet. Dem sender ut personlige annonser og e-poster, hvor enhver kunde vil føle seg både spesiell og en vil trekke fram interessen ved at nettsiden har de produktene en er interesserte i å handle. Nettbutikker har med andre ord ulike verktøy en kan ta i bruk for å treffe de riktige personene. Når en markedsfører direkte fra butikkstandene gjennom vinduet og ulike annonser har en ikke muligheten til å markedsføre direkte til enkeltpersoner, men heller mot en gruppe mennesker. Gruppen mennesker kan være målgrupper som damer eller menn og ulike aldersgrupper for å nevne noen. Dette viser at å markedsføre gjennom nettbutikk versus å markedsføre gjennom butikk gir nettbutikken et fortrinn for optimalisere synlighet, merkekjennskap og kundenes oppmerksomhet.

Hvordan skal butikker overleve?

Hvordan vil fremtiden se ut for butikker som driver i dag? Kan vi se for oss å aldri handle direkte i butikk igjen? Hvordan vil vi skape den optimale shoppingopplevelsen uten direkte kundeservice? Kan vi se for oss at mennesker i dag handler eksklusive merkevarer direkte fra en nettbutikk, dette er vanskelige spørsmål å finne svar på. Vi vet alle at kunstig intelligens har og vil ta en viktig rolle i fremtiden. Hvilke jobber vil være igjen? Jeg har personlig lite tro på at butikkansatte vil være noe av det siste som vil bli erstattet. Kanskje erstattet er et dårlig ord å bruke i denne sammenhengen? Det vil kanskje være lettere og si at butikk og butikkansatte vil forsvinne over tid, ikke i morgen, men i den fjerne fremtid.

– Sofie Hagen

 

 

 

One thought on “E-handelen eksploderer

  1. Veldig morsomt tema å lese om. Spennende at du knytter det opp mot hvordan vi markedsfører i dag. Delen om butikker sin overlevelse er et spennende tema både for arbeidsplasser og sosialisering. Godt skrevet og interessant tema som påvirker flere en man tenker over.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *